Gardermarch 2019 donerer 75.000 til Livgardens veteranarbejde

Siden Gardermarch for første gang blev afviklet i 2015 er den tilbagevendende begivenhed vokset år for år. Fra 600 tilmeldte det første år til over 1700 marchdeltagere 5 år senere, skriver marchen sig ind som en af de absolut største begivenheder i De Danske Garderforeningers historie.
Tekst: APR-12 Andreas Dalsgaard – oktober 2019

Klokken er 05:57. Kalenderen siger d. 29. september. Vi befinder os på Garderkasernen. I hjørnet af indskrivningslokalet løber dagens første kande kaffe igennem filteret, mens de frivillige utålmodigt ser til. Solen er endnu ikke stået op over Nordsjælland, men om 30 minutter vil de første morgenfriske marchdeltagere strømme gennem hovedvagten og lade sig indskrive forud for marchen.

Morten Salomonsen byder velkommen og ridser dagens program op. De fleste har været med før, og ved hvad der kommer til at ske. Erfaringsmæssigt vides det, at de første 2 timer er de mest hektiske. 1700 tilmeldte marchdeltagere skal indskrives og have udleveret kontrolkort ingen klokken 08:15.

I lokalet ved siden af indskrivningen er Knud Glavind og Jan Stoltenborg ved at gøre klar i Garderbutikken. Herfra skænkes morgenkaffe, sælges merchandise og udleveres Gardermarch t-shirts. Trafikken i lokalet er grænsende til et hektisk niveau. Normalt er interessen for merchandise forud for marchen beskeden, men noget er anderledes i år. Det er uventet, men Knud styrer situationen med et roligt overblik.

De som kender Gardermarch ved, at den organiseres som et samarbejdsprojekt mellem De Danske Garderforeninger, Gardernetværk og Den Kongelige Livgarde. Planlægningen af marchen starter allerede et år forud for afviklingen med et evalueringsmøde om den netop overståede march. Her gennemgås evalueringsskemaer grundigt, forskellige tiltag drøftes og budgettet lukkes. Samtidig er det tidspunktet, hvor gruppen ser frem mod næste års march. Nye ideer bringes frem – ofte på baggrund af feedback fra deltagerne i marchen.

Gruppen bag marchen er med enkelte ændringer den samme, som organiserede den første Gardermarch. De vigtige erfaringer ligger indlejret i gruppen, og marchen kan organiseres med blot to planlægningsmøder. Et i efteråret og et i foråret. Alle kender sin egen opgave, og mange opgaver kører på rutinen.

Klokken 08:15 samles alle på Frederik d. III´s plads. Livgardens Tambourkorps på højre fløj, efterfulgt af rekrutterne fra Livgardens II bataljon. Herefter et detachement fra Garderhusarregimentet. Så de uniformerede deltagere fra diverse enheder, der følges af de over 1200 civile deltagere, opstillet efter den valgte distance. Et imponerede syn.

Chef II/LG oberstløjtnant Torben Egidiussen træder ind på pladsen i selskab med præsident for De Danske Garderforeninger Jens Crone og Præsident for Gardernetværk Michael Klitvad. Under armen bærer Crone en check stilet til Den Kongelige Livgardes Fond. På vegne af fonden modtager Egidiussen 75.000 til Livgardens veteranarbejde. En klapsalve breder sig blandt de opstillede deltagere. Det er deres støtte, der har gjort det muligt.

Herefter er det tid til afmarch. En særlig indbudt gæst, forsvarschef Bjørn Bisserup, træder ind på pladsen. Efter en kort tale, har han fornøjelsen af at ringe med klokken, og sætte marchen i gang. Fra højre fløj lyder kommandoerne: 1. deling giv agt – 1. deling til højre, ret!. Se lige ud. Højre om. 1. deling, march!; 2. deling giv agt – 2. deling til høj …

Enhedsvis sætter rekrutterne i march. Gardermarch er i gang. Tambourerne fører an. Ud af pladsen. Forbi Mindestøtten, i marchtakt 108 skridtende mod hovedvagten. Ud af porten, til venstre og ned ad Høveltevej. Til venstre igen. Tambourerne drejer fra, mens den forreste enhed forsætter forbi musikken. Under Kongevejen og ud i øvelsesterrænet. Bag rekrutterne følger en kilometer lang hale af marchdeltagere. God tur.

Har man gået Gardermarch før, har man modtaget en medalje. Mange bærer medaljen under marchen, og netop i dag er det godkendt at bære medaljer på sportstøjet. Mønter slået med motiv af indgangspartiet i blå, hvid og rød sløjfe. De fleste har pins med tal sat på sløjfen. De fortæller, hvor mange gange en rute er gennemført.

I anledning af 5-års jubilæet, er det besluttet at indføre en ny medalje med et nyt medaljesystem. Den nye medalje er slået med Livgardens sol, og begejstringen for at bære regimentsmærket på brystet er stor. Alle der gennemfører, får udleveret den nye medalje, og pins i rød, hvid og blå, så de passer til marchdeltagerens anciennitet.

Klokken er blevet 10:22, og de tre ruter på henholdsvis 8, 18 og 30 kilometer har fordelt sig ud i terrænet. I selskab med fotografen er Garderbladet på jagt efter deltagerne. På kilometers afstand høres marchsange fra skoven. Stemningen er i top. Da vi møder rekrutterne indfinder sig et intenst opgør om at indtage førerskabet. Side om side marcherer Livgardens rekrutter og detachementet fra Garderhusarregimentet i et tempo der tangerer ildmarch. Ingen vil give sig. Det handler om regimentets ære.

På rastepladsen i udkanten af Store Dyrehave står en pølsevogn. I et hastigt tempo langes hotdogs og andre forfriskninger over disken til sultne marchdeltagere. Det er rygtedes rundt i Store Dyrehave, og snart får marchdeltagerne selskab af fritidsmotionister på mountainbikes. De er velkommen – pølsevognen afleverer en bid af omsætningen som støtte til marchen. Nu flere hotdogs des bedre.

På rastepladserne er der også frugt at finde. Det har ISS sponsoreret, ligesom de har leveret nødder, borde og bænke til målområdet. Det er vældigt populært, og de fleste marchdeltagere stikker et par æbler i lommerne.

I målområdet tordner Den Tapre Landsoldat fra Soundboksen ud over Frederik d. III´s Plads. Drypvis ankommer deltagerne. Først fra 8 km ruten, så 18´eren og til sidst deltagerne fra 30 kilometer ruten. De uniformerede enheder entrerer pladsen indtrådt. Enkelte gennemfører eksercitsen fra et kongevagts-skifte, og Garderhusarerne ankommer med trompeterne i sky og en fanfare til stor fornøjelse for de trætte marchdeltagere i målområdet.

Klokken 15:45 kommer den sidste deltager i mål. Gardermarch 2019 er gennemført – atter engang med deltagerrekord. Nu er der et år til næste march. Datoen er allerede sat – søndag d. 27. september 2020. Tak for i år.