Derfor går vi Gardermarch

Med udgangen af september måned står Gardermarch endnu engang for tur, hvor soldater og civile traver gennem den nordsjællandske natur med det formål at støtte Livgardens veteranarbejde.
Tekst: APR-12 Andreas Dalsgaard – september 2018

Gardermarch startede for 3 år siden som et ”pilot-samarbejdsprojekt” mellem De Danske Garderforeninger, Gardernetværk og Den Kongelige Livgarde. En gruppe ildsjæle fra de tre organisationer mødtes for at lægge grundstenene til et arrangement, der på kort tid er blevet et af de største enkeltstående arrangementer i DG såvel som Gardernetværk.

Med erfaringer fra andre nationale såvel som internationale marcher, et stærkt foreningsbaseret fundament, et yderst imødekommende regiment samt synlige tråde til erhvervslivet, var gruppen godt rustet til at opbygge rammerne om en Gardermarch udgående fra Garderkasernen i Høvelte.

Siden den første march i 2015 har tilslutningen til Gardermarch været støt stigende. Det første år deltog ca. 600, året efter i 2016 deltog lidt over 900, og i 2017 deltog mere end 1100 marchdeltagere. I år forventer arbejdsgruppen endnu engang at slå rekord, og har nu, grundet logistiske begrænsninger, valgt at fastsætte et maksimalt deltagerantal på 1500.

Den store tilslutning til Gardermarch har medført, at marchledelsen allerede i 2016 kunne overrække Livgarden en check på 25.000 kroner, hvor beløbet året efter var hævet til 35.000 kroner, samtidig med, at marchen har opbygget en økonomisk ballast, for at frigøre sig økonomisk fra organisationerne bag marchen. Hvad beløbet i år bliver, vil ledelsen endnu ikke afsløre, men tilføjer: ”Efterhånden har vi jo opbygget den nødvendige økonomiske ballast i marchen til at kunne afholde de løbende udgifter der indløber i forbindelse med indkøb af medaljer osv., så beløbet vil nok igen i år få et solidt nøk opad”.

Ambitionerne om at opbygge en tilbagevende march, der hvert år giver en økonomisk saltvandsindsprøjtning til Livgardens veteranarbejde ser ud til at være realiseret, hvilket allerede har gjort Livgardens arbejde mere smidigt. Med marchens donationer kan regimentet agere hurtigere uden for mange bureaukratiske processer, hvilket ofte er nødvendigt for at kunne yde hjælp og støtte, hvor det er nødvendigt.

Uanset hvad marchdeltagerens forhold til veteranarbejde er, er der da al mulig grund til at deltage i Gardermarch. Marchen er en stærk cocktail af fysisk udfordring og socialt samvær. De tre ruter på henholdsvis 8, 18 eller 30 km gør marchen tilgængelig for alle, og skaber storslåede naturrammer for en familieudflugt såvel som for dedikerede marchgrupper.

På den korte rute er der arrangeret underholdning for de yngste, hvor det forlyder, at forældrene også udfordres af historiske spørgsmål. På de længere ruter genoplever mange deltagere et møde fra fortiden, når KFUM vognen holder klar med forfriskninger, og indbyder til en kærkommen pause fra den udfordrende march. I målområdet mødes marchdeltagerne med duften af stegte pølser fra den opstillede pølsevogn, hvor der er plads til at pleje de ømme føder, mens hullet i maven lukkes af en fransk hotdog og en kold øl.

Marchen forventer i år at nå 1500 deltagere, hvorfor marchledelsen anbefaler at købe billetter i god tid, inden billetsalget lukker. På bagsiden af Garderbladet kan du læse nærmere om billetsalg og de tre ruter. Tilbage står spørgsmål: Skal du med til Gardermarch?