Nyheder  Ι  Historie

Dér hvor vi holder vagt: Gråsten Slot

Ahlefeldt´ere, Augusten- og Glücksborgere. Det smukke landslot beliggende tæt på Sønderborg i det sønderjyske, har gennem historien skiftet hænder adskillige gange, for først i midten 1930´erne at blive kongelig residens. I anledning af 100-året for genforeningen, fortsætter Garderbladet nu serien om de kongelige slotte og palæer, hvor Den Kongelige Livgarde stadig holder trofast vagt – naturligvis begyndende med Gråsten Slot.

Tekst: APR-12 Andreas Dalsgaard

At fortælle historien om, hvordan Gråsten Slot i 1930´erne bliver kongelig residens, tangerer til at fortælle om godt og vel 700 års danmarkshistorie, hvori nogle af de mest afgørende begivenheder for danmarkskortet anno 2020 indgår.

Fortællingen om Gråsten starter små 14 km vest for slottet, i en lille by ved navn Kliplev. Kliplev betegnes i Kong Valdemars Jordebog som kongelevsområde (en betegnelse for den danske kongemagts institutionsgods anvendt i middelalderen), men området kommer i begyndelsen af 1300-tallet på de slesvigske hertugers hænder.

Ikke langt fra Kliplev opføres en gård ved Store Søgård Sø, med det stedlige navn, Søgård. Gården bliver senere udbygget til en egentlig borg med dertilhørende garnison, og i slutningen af 1300-tallet nævner historiebøgerne for første gang Ahlefeldt-slægtens tilknytning til Søgård, der sidenhen bliver centrum for en række godser i det nærliggende område.

Allerede i midten af 1300-tallet lades en avlsgård opføre på markerne omkring Gråsten, og under Ahlefeldternes besiddelse af Søgård, i midten af 1500-tallet, opføres et …

Denne artikel er kun for medlemmer af De Danske Garderforeninger
Er du allerede medlem, kan du læse hele artiklen i
Garderbladet september 2020 ved at klikke her