Livgardens Tambourkorps har fået nye gallatrommer

Det har været en lille drøm et langt stykke tid at finde brug for det gamle regimentsmærke ”Solen”, som sad på de gamle marchtrommer i en lang årrække.

tekst: SSG Morten Thurø

Trommekedlerne med ”Solen” stod på depot på garderkasernen og så mildest talt noget ”triste” ud. De skulle reddes, og på den måde igen komme til ære og værdighed. Således fik jeg ideen til en ny Gallatromme.

Gallatromme Model 1759, hvor rigsvåbnet var opdrevet i messingen, er gallatrommen, fra hvilken ideen udspringer. Denne tromme fandt anvendelse ved Livgarden i mange år og blev blandt andet brugt som pynt foran et feltalter og foran talerstole ved parader og lignende. Rigsvåbnet blev udskiftet med regimentsmærket i 1834 og frem til model 2000, som blev en ny milepæl for marchtrommen ved Tambourkorpset. Model 2000 er siden blevet optimeret til den tromme, vi anvender i dag.

Trommen, der anvendes i dag, er en utrolig driftssikker og solid marchtromme, der holder godt, når man tænker på, hvad den bliver udsat for – både som instrument og paradetromme i alt slags vind og vejr. Derudover er den økonomisk og nem at vedligeholde, samtidigt med at den …

Garderbladet oktober 2020 ved at klikke her