Enhanced Forward Presence på DANCON MARCH

Dancon-marchen har været en tradition i det danske forsvar siden 1972, da den kongelige danske hær blev udsendt på Cypern. Marchen inviterer udenlandske tropper, der er allieret med Danmark og til stede i missionen, til at deltage i 25 km march.

tekst: Sergent M. Blach, 2. del.

Marchen bliver gennemført med mindst 10 kilo oppakning eksklusiv snacks og drikke. Mange af deltagerne vælger oftest at fylde en god rygsæk med de minimum 10 kilo, men flere vælger at gå eller løbe marchen med den udrustning, de bruger til dagligt. Det var tidlig morgen og solen bagte allerede, da der for en gangs skyld endelig var godt vejr i Estland. Spændingen lurede lidt, efter jeg havde sagt ja til marchen og dagen endelig var kommet. Jeg havde sagt ja på vegne af en kammerat, der desværre var blevet skadet. Jeg har været udsendt to gange tidligere, men har aldrig gået/løbet marchen.

Udover det, havde jeg dagen inden talt med min delingsfører og delingens ukronede badejern. Vi var blevet enige om at løbe marchen og komme ind i så god en tid som muligt, så jeg følte en smule pres for, om jeg kunne følge med.

Vi stod spændt og ventede i afmærket område, inden vi blev sendt afsted. Tiden føltes som evigheder, men så gik starten endelig, selvfølgelig efter en velkendt motivationstale fra …

Garderbladet august 2020 ved at klikke her