Bevæbnet med 40mm Canon

Kaptajn Thomas Reimann kunne med udgangen af marts måned 2018 se tilbage på sit første år som presseofficer ved Livgarden. For en kaptajn fra flyvevåbnet voldte skiftet til hærens måske nok mest traditionsbundne regiment en hel del overraskelser og omvæltninger. En af de største overraskelser, var interessen for regimentet blandt de gamle gardere.

Tekst: APR-12 Andreas Dalsgaard, Marts 2018

”Der bliver virkelig lagt mærke til tingene. Det er en af de ting, der er gået op for mig via Facebook. Lige så snart vi lægger noget op, så kommer der en reaktion. Og det kan også ærgre mig engang imellem, når der for eksempel bliver kommenteret på, at garderne ikke går i takt, når de går gennem porten efter en Rextur.

Vi har jo alle sammen været der, så hvorfor ikke tage imod garderne med et skulderklap. Det er heldigvis størstedelen der gør det, men engang imellem ærgrer det mig alligevel, når der bliver kommenteret med de mere sure opstød. Det er i særdeleshed en ting man lige skal vænne sig til – alle disse følelser der ligger i det at være gammel garder. Det har jeg jo ikke. Jeg er ikke vokset med garderne, idet jeg har været i flyvevåbnet i 25 år, hvilket der måske også er en fordel ved, idet jeg kan se anderledes på tingene. Jeg stiller måske også nogle dumme spørgsmål til de tjenestegørende engang i mellem. ”

Drengedrømmen bliver til

Det skulle egentlig have været hæren og måske endda Livgarden, at Reimanns karriere som soldat fra starten ville udforme sig indenfor. Med en morfar der selv var gammel garder, er Thomas gennem sin barndom blevet opflasket med regimentet, garderhistorier og

Garderbladet marts 2018 ved at klikke her