Allied Spirit VII: Fra fronten

SEJR! – For første gang i 11 rotationer vandt vi, de allierede, over fjenden. Dette skyldes uden tvivl danskernes fremragende stykke arbejde, lød det fra kompagniets amerikanske tilbagemeldere.

Tekst: Sergent Malo ved 1/I/Livgarden, januar 2018

Klokken slog 0700 d. 31. oktober 2017. 1/I LG, og en flok motiverede konstabelelever som skulle fylde huller ud i kompagniet, stod samlet ved Frederik d. III plads på Garderkasernen, pakket og klar til en tur til det sydtyske højland, med høje forventninger.

En tur i NATO-fællesskabets navn – Allied Spirit (AS) som øvelsen så flot hed, hvor ca. 4.000 soldater fra hhv. USA, Storbritannien, Litauen, Italien, Slovenien, Frankrig og Danmark stod sammen med henblik på, at nedkæmpe den fælles fjende som havde besat størstedelen af Nordeuropa. Fjenden (OPFOR) bestod af en amerikansk bataljon, bestående af en lang række forskellige køretøjer, herunder kampvogne og pansrede mandskabsvogne.

Ankomst i Hohenfeldt

Efter en længere bustur, hvor de nye konstabelelever blev budt velkommen på fornemmeste vis, ankom kompagniet langt om længe til Joint Multinational Readiness Center i Hohenfeldt, Tyskland.

Morgenen efter blev et større klargøringsarrangement sat i værk. Alt fra udpakning af grejer, introduktion til lejren, øvelsesbestemmelser og øvelsen, bestemmelser for hvad der var tilladt og hvilket man …

Denne artikel er kun for medlemmer af De Danske Garderforeninger
Er du allerede medlem, kan du læse hele artiklen i
Garderbladet januar 2018 ved at klikke her