Nyheder  Ι  Historie

Regenterne vi har passet på: Frederik IV

Dyk med ned i historien om de 14 regenter som Den Kongelige Livgarde har passet på igennem historien, når vi måned for måned fortæller historien om de danske regenter.

Tekst: APR-12 Andreas Dalsgaard Schultz, december 2021

Frederik IV bliver født på Københavns Slot d. 11. oktober 1671 som den første danske prins, født til at blive enevældig konge af Danmark-Norge. Hans far, Christian V, har kun regeret tvillingeriget i lidt over et år, og er endnu ved at finde sig til rette som konge af Danmark.

Som ung prins på det gamle slot i København, modtager Frederik IV sin opdragelse. Han er – ligesom sin far – ikke nogen bogens mand, og Christian V gør faktisk sit til, at Frederik IV slet ikke skal finde interesse herfor. Holdningen ved kongen er, som samtidshistorikeren Anders Hoyer udtrykker det: ”Lærdom fordærver den sunde fornuft”.

Med det som udgangspunkt, modtager Frederik IV en mangelfuld opdragelse og uddannelse, som primært foregår på tysk. Han opnår end ikke en nogenlunde sikkerhed i retskrivning – hverken på dansk eller tysk, og tilegner sig kun ringe evner i at udtrykke sig på fransk, som er tidens førende sprog i samfundets højeste kredse.

Ved hoffet er sproget dog tysk. Embedsmændene er tyske, Frederiks mor – Dronning Charlotte Amalie – er tysk, og hans senere hustru og dronning er tysk. Nærliggende er det således også, at Frederik på sin store udlandsrejse i årene 1692-93 indleder rejsen med et ophold i Tyskland.

Rejsen går dog videre, og fortsætter til Italien, hvor han imponeres over de italienske palæer og haveanlæg. Et indtryk der senere skal få stor betydning for opførelsen af et af vore dages mest ikoniske kongeslotte.

Fra Italien fortsætter rejsen til Frankrig, og hjem via Holland. Egentlig er rejsen tiltænkt med uddannelse for øje, men Frederik IV finder større glæde ved fysiske adspredelser, fornøjelser og nydelser. Den unge 21-årige prins har en udpræget lyst til…

Garderbladet februar 2022 ved at klikke her