Nyheder  Ι  Historie

Regenterne vi har passet på: Frederik III

Dyk med ned i historien om de 14 regenter som Den Kongelige Livgarde har passet på igennem historien, når vi måned for måned fortæller historien om de danske regenter.

Tekst: APR-12 Andreas Dalsgaard Schultz, november 2021

I den frostklare vinterluft spadserer en konge og dronning på de københavnske volde og hilser på de udstillede vagtposter. Adskillige rådgivere har anbefalet både konge og dronning at flygte fra byen mens tid er, men med ordene ”jeg vil dø i min rede” har Frederik III gjort det klart, at han vil stå last og brast med den skæbne som Gud har udtænkt for København.

I horisonten kan blå og gule faner spottes på højdedraget vest for København. Her har Karl 10 Gustav ladet sin hær slå lejr siden sommeren året forinden. Nedenfor voldene, efterhånden ikke mere end i et musketskuds afstand, graver svenske soldater løbegangene tættere og tættere ind på voldene.

København står som den sidste bastion i Danmark. Over hele landet har svenske styrker hærget. Adelens pligtforsømmelse er slående. De skulle have stillet soldater til forsvar af riget, men de er aldrig kommet København til undsætning.

Folkets harme over adelen kan mærkes. Den borgerlige stand er på kongens side, og det skal udnyttes, hvis bastionen kan holdes mod det stormløb, som …

Denne artikel er kun for medlemmer af De Danske Garderforeninger
Er du allerede medlem, kan du læse hele artiklen i
Garderbladet december 2021 ved at klikke her