Nordre Birks Garderforening

Forening nr. 62 – stiftet 19. november 1941

Om foreningen

Nordre Birks Garderforening blev stiftet under besættelsen. På det tidspunkt dækkede garderforeningen i København og Nordsjællands Garderforening, der hørte hjemme i Frederikssund, samt Frederiksborg Amts Garderforening med tjenestested i Hillerød, hele det storkøbenhavnske område.
Da besættelsen gav en del begrænsninger i bevægelsesfriheden, rationeringer m. m. tog en gruppe initiativ til at undersøge muligheden for at oprette en forening i det gamle Nordre Birk, der dækkede området nord for København. Denne gruppe bestod af overbetjent A. Schultz-Jørgensen (1916), bankbestyrer T. Ibsen, Overbetjent L. C. Westergaard og amtsbogholder C. baron Skell.
Foreningen dækker geografisk følgende områder: Brønshøj, Gladsaxe, Herlev, Måløv, Kirke Værløse, Smørum, Ledøje, Lyngby, Gentofte, Egedal, Furesø, Rudersdal, Hørsholm og Birkerød.

Kommende aktiviteter

Kranselægning
Lørdag den 29. august – kl. 10.00 Kranselægning på Jægersborg kasserne.
En højtidelighed til ære for Garder Lars Johannes Bødtcher Larsen der blev dræbt af tyske soldater den 29. august 1943. Alle medlemmer er velkommen.
Udover ovennævnte er der ingen møder og skydninger i august måned.
Den 29. september vil vores medlem Christen Duus Andersen, som har trådt sine barnesko på Als, fortælle om Genforeningen i 1920 og den historiske baggrund herfor.
Skydning
Coronaen har nu forhindret os i at skyde i meget lang tid, men vi håber på bedre tider og derfor starter efterårets skydninger mandag den 14. september kl 16.00 til 19.00 i skydekælderen under Lyngby Idrætsby med indgang ved svømmehallen. Her er damerne også velkommen.
Fugleskydningen
Planlægges til afholdelse mandag den 28. september kl 16.00 også i skydekælderen. Husk at medbringe en madpakke til egen fortæring i skydekælderen. Fugleskydningen er en noget andet ”skægskydning” og derfor er hele familien og venner meget velkommen. Der skydes til en fugl af træ med skjulte jernplader på bagsiden.

Kontaktinformationer

NOV-61 Lars Rønne