Nordre Birks Garderforening

Forening nr. 62 – stiftet 19. november 1941

Om foreningen

Nordre Birks Garderforening blev stiftet under besættelsen. På det tidspunkt dækkede garderforeningen i København og Nordsjællands Garderforening, der hørte hjemme i Frederikssund, samt Frederiksborg Amts Garderforening med tjenestested i Hillerød, hele det storkøbenhavnske område.
Da besættelsen gav en del begrænsninger i bevægelsesfriheden, rationeringer m. m. tog en gruppe initiativ til at undersøge muligheden for at oprette en forening i det gamle Nordre Birk, der dækkede området nord for København. Denne gruppe bestod af overbetjent A. Schultz-Jørgensen (1916), bankbestyrer T. Ibsen, Overbetjent L. C. Westergaard og amtsbogholder C. baron Skell.
Foreningen dækker geografisk følgende områder: Brønshøj, Gladsaxe, Herlev, Måløv, Kirke Værløse, Smørum, Ledøje, Lyngby, Gentofte, Egedal, Furesø, Rudersdal, Hørsholm og Birkerød.

Kommende aktiviteter

INVITATION TIL FANEINDVIELSE VED NORDRE BIRKS GARDERFORENING
Det vil være bestyrelsen i Nordre Birks Garderforening en fornøjelse at se foreningens medlemmer med ledsager til faneindvielse på Lyngby Rådhus, da det er lykkedes os at få samlet penge ind til en ny fane, som nu er klar til indvielse. Arrangementet foregår i Kommunalbestyrelsessalen, og det begynder kl. 18.30.
Efter fanen er indviet vil der blive budt på en let anretning, hvorunder Livgardens Tambourer vil underholde. Påklædning: Daglig påklædning. Foreningstegn/ærestegn kan bæres. Der vil blive udsendt en særskilt invitation på mail/brev til alle medlemmer med tilmelding. Modtager man ikke denne bedes man rette henvendelse til Jørgen Skov Andersen på mail: joergen@skovandersen.dk
TIRSDAG den 31. MARTS KL. 17.00  NOVOZYMES INNOVATION CAMPUS
Du og en ledsager indbydes til en omvisning, hvor vi skal gæste Novozymes’ helt nye Innovation Campus i Lyngby.
Her vil Novozymes forskningschef, Claus Crone Fuglsang tage imod os og fortælle mere om Novozymes’ historie og deres ambition om at skabe en bedre verden via biologiske løsninger – herunder også hvordan deres forskning og produkter kan bidrage til løsningen af nogle af FNs 17 verdensmål. Efterfølgende vil der være en rundvisning. Novozymes er en af verdens førende virksomhed indenfor bioinnovation. Novozymes finder enzymer i naturen og optimerer dem, så de kan erstatte kemikalier og accelerere produktionsprocesser og derved hjælpe deres kunder til at spare energi og vand og mindske splid.Enzymer bruges blandt andet i vaskemidler, hvor de fjerner pletter og gør det muligt at vaske ved lavere temperaturer. Andre enzymer kan forbedre kvaliteten af brød, øl og vin samt forbedre næringsværdien af dyrefoder. Dette er blot nogle få eksempler på de mere end 40 industrier, som Novozymes sælger deres produkter til.
Omvisningen tager ca. 1½ – to timer, og efter turen vil Novozymes byde på en lettere anretning med smørrebrød samt øl/vand. Vi glæder os til at se alle på Biologiens Vej 2, 2800 Kongens Lyngby den 31. marts – kl. 17.00. Af hensyn til arrangementet er tilmelding nødvendig til: Jørgen Skov Andersen – e-mail joergen@skovandersen.dk tlf. 4588 6673 – Senest fredag den 20. marts.
Tirsdag den 21 april
Indbydes Jubilarer og nye medlemmer. Jan Stoltenborg vil fortælle om sin tid i Livgarden. Alle medlemmer er velkommen. Se mere i næste nummer af Garderbladet.

Kontaktinformationer

NOV-61 Lars Rønne