Garderforeningen for Horsens & Omegn

Forening nr. 3 – stiftet 5. oktober 1889

Om foreningen

Den 5. oktober 1889 stiftedes Den jyske Garderforening for Horsens og Omegn ved et møde i Karolinelund. Det i sig selv var en begivenhed. Men 1889 var i det hele taget et begivenhedsrigt år. I Frankrig fejredes 100-året for den franske revolution.
Hr. ingeniør Eiffels gigantiske jerntårn på Marsmarken vakte opmærksomhed ved den store verdensudstilling i byernes by. Skeptikerne hævdede, at tårnet ville styrte sammen, når man nåede op i 200 meters højde med konstruktionen. Men som bekendt blev det bygget op i fuld højde – 300 meter – og blev dermed datidens højeste bygningsværk.
I London huserede Whitechapel-morderen – bedre kendt som Jack the Ripper – og den 24. september 1889 kunne Horsens Folkeblad meddele, at London-politiet nu mente at have sikre spor af den grusomme morder.
En varm sommerdag samme år 1889, knaldede to skud i en skovlysning på Tåsinge. Løjtnant, grev Sixten Sparre havde gjort en ende på sit og cirkusprinsessen Elvira Madigans liv og dermed sat punktum for en håbløs kærlighedsaffære.

Kommende aktiviteter

Skydning: Første arrangement er i fællesskab med Skanderborg GF, som har inviteret os til at deltage i 200 meter skydning i Honum, Nørre Snedevej 118. Det foregår mandage d. 9. og 16. august kl. 18.30-19.30. Her er der også mulighed for at deltage i DG Landsskydning på 200 meter.
Torsdag d. 26. august bliver er der igen god mulighed for at mødes. Både generalforsamling og mannetur afvikles nemlig denne aften. Invitation er udsendt – husk tilmelding senest d. 19/8 af hensyn til mad.
Tirsdag d. 5. oktober kl. 19 åbner dørene på skydebanen i Glud. Kaffen vil være brygget, øl og sodavand indkøbt og geværerne er klar.

Kontaktinformationer

Jørgen Bojsen Jensen