100 Års Jubilæum

100 års jubilæums skydning med Garand gevær

•

Skydeinstruktør Lars Carlsen fra Kalumburg melder klar til skydning. Til højre oberst løjtnant Jan Stoltenborg fra Livgarden, der også fungerede som skydeinstruktør og personligt havde medbragt fem af de aflagte US Garand M50 rifler.

Gamle rifler i aktion i Aars

Skydedyst: Himmerlands Garderforening fejrer 100 års jubilæum med lån af US Garand rifler hos Livgarden

For første gang nogensinde var fem af Livgardens tidligere US Garand M 50 rifler udlånt, og det skete i forbindelse med en skydekonkurrence hos Himmerlands Garderforening på hjemmeværnets skydebane på Blærevej i Tolstrup ved Aars i anledning af 100 års jubilæum.

– Egentlig har vi først jubilæum i foreningen 4. december, men vi markerer det ved flere arrangementer i løbet af året. Blandt andet i dag den 21. juni med en udendørs skydekonkurrence.

Foreningen tæller omkring 75 medlemmer, og 15 af dem er mødt frem sammen med et par repræsentanter fra foreningen i Hjørring for at prøve at skyde med Livgardens nu arkiverede riffeltype.

– Egentlig er det akkurat den samme type riffel, som de amerikanske soldater benyttede ved landgangen i Normandiet ved D-dagen 6. juni 1944.

– Sidst på dagen blev der også prøvet at skyde med en anden gammel amerikask riffel, nemlig en US Karabin, der blandt andet blev nedkastet til de danske modstandsfolk under slutningen af 2. verdenskrig.

4 garand gevære var udlånt af Livgarden. OL Jan Stoldenborg var kørt fra København for, at transportere rifler og være skydeleder på dagen.

Dagen startede med rundstykker og kaffe kl. 9,30, skydning til middag med frikadeller, pølser og kold kartoffelsalet.

Der var ca. 20 detagere, heraf 15 gamle gardere.

Ved præmie overrækkelsen var der pokaler til 1. pladsen og rødvin til nr. 2, i hver af de 3 klasser.

Resultatliste 100 års jubilæumsskydning 21.juni 2014 på hjemmeværnets skydebane i Aars

Senior:
1. Jan 90 Mogens Dalsgaard
2. Maj 89 Lars Karlsen

Veteran 1:
1. nov 75 Ernst Klysner
2. xxxx 77 Jan Stoldenberg

Veteran 2:
1. marts 65 Jesper Holm Jespersen
2. juli 59 Kjeld Højslet

100 års jubilæums golfmatch på Europa Tour banen

Søndag den 14. september 2014 kl. 10,00 hos Himmerlands Golf i Gatten startede 16 golfspilere på vor jubilæumsmatch.

Matchen blev afviklet på både ny bane (Backtee Course) og på gl. bane (Garia Course)med 8 spillere på hver bane.

Vinder af vor jubilæumspokal på Europa banen (Backtee Course) blev Just Back Andersen Randers GF med 30 point og runer op Søren Thygesen GF Aalborg med 29 point.
Vinder nærmest hul på green i et slag på hul 7 blev Søren Thygesen GF Aalborg på 4,23 m, hul 10 Søren Thygesen GF Aalborg på 1,76 m og hul 16 (Himmerland Hill) Poul Erik Bundgaard Hobro GF på 3,92 m.

Vinder på Gl. bane (Garia course) blev Mads Lange med 42 point og runner up Henning Lange med 31 point. Vinder nærmest hul på green i et slag på hul 13 blev Niels Chr. Thygesen GF Aalborg på 8,56 m.

100 års stiftelsesfest på Aars Hotel

Torsdag, den 4. december 2014 kl. 18.00

Knap 60 gl. gardere med ledsagere deltog i festen.

Desuden deltog præsidenten for DDG Flemming Rytter.
Vicepræsident region 1 Niels Godiksen og ledsager.
Formanden for GF Nordjylland Olav Vibild og ledsager.
Æresmedlem jan 1961 Jens Kr. Dalsgaard og ledsager.

Endvidere deltog 2 Tamburer fra Den Kongelige Livgardes Tamburkorps

I forbindelse med ankomsten modtog kasserer maj 1955 Henning Madsen og skydeleder maj 1990 Mogens Dalsgaard en anonyn gave i en lukket kuvert.

Festaftenens program:
17.30 Tamburerne spiller under gæsternes ankomst.
Der serveres velkomstdrink.

18.00 Gæsterne går til bords.
Fanen føres ind af april 1976 Ole Haarbo og maj 1977 Ole Kærgaard.

18,15 Formanden nov. 1961 Kjeld Sørensen byder velkommen til ovennævnte.
Foreningen har i dagens anledning sendt en mail til Hendes Majestæt Dronningen med følgende ordlyd:

Deres Majestæt og Deres Kongelige Højhed bedes modtage Himmerlands Garderforenings varmeste hilsner og bedste ønsker fra 57 gl. gardere og ledsagere, der er samlet på Aars Hotel i Vesthimmerland i anledning af foreningens 100 års stiftelsesdag den første torsdag i december 2014.

Vi har modtaget fælgende svarmail:
Hendes Majestæt Dronningen og Hans Kongelige Højhed Prinsgemalen har bedt mig (Lasse Harkjær) bringe Himmerlands Garderforening en varm tak for den venlige hilsen, som det har glødet regentparret at modtage i anledning af Himmerlands Garderforenings 100 års stiftelsesdag og sammenkomst på Aars Hotel i Vesthimmerland torsdag den 4. december 2014.

Formanden udnævnte næstformand maj 1977 Ole Kærgaard til “Toutmaster”.

Herefter udbyde Hendes Majestæt Dronning Magrethe den II af Danmark, SKåL.

18.30 Forretten serveres.

Formanden holdt tale om de 100 år der var gået og nævnte at ældste deltager i aften var nov-1948 og yngste var april 2012.

Præsidenten for DDG Flemming Rytter holdt tale og overrakte en gave på 2 guld lysestager med levende lys i til foreningen fra DDG.

Hoved retten serveres

Vicepræsident Niels Godiksen region 1 holdt tale og fremhævede forskellige ting som foredrag, skydning, bowling og golf i foreningen.

Formanden for GF Nordjylland Olav Vibild holdt tale og takkede for godt samarbejde.

Lilli Nielsen holdt tale fra formand Ejvind Nielsen tid (1979-1988). Desuden havde hun lavet en sang “Dejlig var gardertiden”.

Juli 1958 Jens Munk- Christensen talte om regentparrets modtagelse i Aars den 5. september 2014 på flagdagen for udsendte Danske soldater.

Herefter var der uddeling af hæderstegn som blev overrakt af præsident Flemming Rytter fra DDG:

50 års jubilæumstegn:
530909 sept 1962 Jens Kr. Christensen, Løgstør.

40 års jubilæumstegn:
121537 maj 1951 Søren Nørgaard-Petersen, Hornum.

25 års jubilæumstegn:
Maj-1989 Mikkel Elmlund, registrator i foreningen.

Desserten serveres og den officielle del af festen er slut.

Pause (strække ben).

Kaffen serveres.

Tambuerne spiller tappenstreg.

Dans – Jørgen Overgaard spiller.

23.30 Fanen føres ud af april 1976 Ole Haarbo og maj 1977 Ole Kærgaard.

Garderudstilling på Aars Hotel den 4. december 2014

Festsal Aars Hotel den 4. december 2014

2 Tamburer der spiller på Aars Hotel under gæsternes ankomst

•