Støt et godt formål, og få mere ud af din arv

Hvis du vælger at støtte et almennyttigt formål i dit testamente, får du større kontrol over, hvad din arv kommer til at gå til. Du kan nemlig vælge både at betænke et godt formål og dine pårørende, uden at det har negativ indflydelse på størrelsen af dine pårørendes arv.
Det skyldes, at almennyttige organisationer er fritaget for at betale boafgift. Det betyder, at alt hvad du testamenterer til f.eks. Den Kongelige Livgardes Fond, går ubeskåret til fondens formål.
Du kan samtidig bestemme, at fonden skal betale boafgift på vegne af dine pårørende – på den måde holdes dine pårørende skadefri, samtidig med at din arv er med til at støtte en sag, som du vægter særligt højt.
Nu er det sådan at fanerne er rullet ind og takketalerne forstummet, men vi har stadig kammerater der har brug for en hjælpende hånd, for hvem tingene ikke nødvendigvis er vendt tilbage til normalen. Disse kammerater har vi mulighed for at hjælpe via vores fælles fond.
JAN-77 TORBEN SCHWABE

Sådan kan dine pårørende få mere ud af din arv

I særlige tilfælde, kan dine pårørende faktisk få mere ud af din arv, ved at du betænker et almennyttigt formål i dit testamente.
Dette gælder i de tilfælde, hvor arvelader ikke efterlader en ægtefælle, børn eller børnebørn – altså personer der kategoriseres som arveklasse 1 – hvorfor de nærmeste pårørende f.eks. kan være personer i arveklasse 2 – forældre, søskende, nevøer, niecer eller en god ven.
Pårørende i arveklasse 2 skal både betale boafgift og tillægsboafgift på 25% af arvesummen, og det er her, hvor du kan spare lidt af boafgiften, ved at betænke en almennyttig organisation i dit testamente. Det du bare skal stille som betingelse er, at organisationen betaler boafgiften på vegne af dine pårørende.
Nedenfor kan du se, hvordan det hænger sammen.

Eksempel 1

Testamente hvor en almennyttig organisation ikke betænkes

En Garder råder over en samlet formue på 1.000.000 kr.
Garderen vælger at testamentere hele sin samlede formue til sin nevø, der arver 1.000.000 kr. brutto.
Nevøen skal nu betale boafgift og tillægsboafgift, og betaler samlet set 328.536 kr.
I alt ender nevøen med at arve 671.464 kr.

Eksempel 2

Testamente hvor en almennyttig organisation betænkes (brug af 30% løsningen)

Igen har vi en Garder, der råder over en samlet formue på 1.000.000 kr.
I stedet for at testamentere hele formuen til nevøen alene, vælger garderen at benytte 30% løsningen, hvor 30% af den samlede formue doneres til Den Kongelige Livgardes Fond
Betingelsen for at fonden arver garderen er, at fonden betaler boafgift af nevøens arvesum på 700.000 kr.
De 300,000 kr. som fonden arver er fritaget for boafgift, og bliver således ikke beskattet.
Den samlede boafgift, der betales på vegne af nevøen udgør 219.786 kr.
Ved at betænke et almennyttigt formål, øges nevøens samlede arvesum således med 28.536 kr, når der sammenlignes med eksempel 1.
Den Kongelige Livgardes Fond modtager en samlet sum på 80.214 kr., der kan anvendes til et af fondens gode formål.

Eksempel 1

Testamente hvor en almennyttig organisation ikke betænkes

En Garder råder over en samlet formue på 1.000.000 kr.

I alt ender nevøen med at arve 671.464 kr.

Eksempel 2

Testamente hvor en almennyttig organisation betænkes (brug af 30% løsningen)

Igen har vi en Garder, der råder over en samlet formue på 1.000.000 kr.

Den samlede boafgift, der betales på vegne af nevøen udgør 219.786 kr.

Er du klar til at betænke dit gamle regiment?

Hvis du overvejer at betænke Livgardens Fond i dit testamente, kan du få gratis hjælp og rådgivning til at formulere et tillæg til dit eksisterende testamente.
Kontakt advokat Phillip Borreschmidt og hør nærmere.

Få tilsendt en gratis testamente-guide

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Kunne du tænke dig at modtage yderligere information om testamentering til Den Kongelige Livgardes Fond?

De Danske Garderforeninger  |  Livgardens Kaserne  |  Gothersgade 100  |  1123 København K  |  Tlf. 33 15 52 04 |  sekretariatet@garderforeningerne.dk

Følg De Danske Garderforeninger

@garderforeningerne