Garderforeningen i København

Skyttelauget
    Gardermumier

• Om vores forening

Garderforeningen i København, stiftet den 23. august 1885, er verdens ældste regimentsforening. Den er i dag Danmarks største soldaterforening.

Foreningens motto er:
    “For Kongen, vort Land og dets Værn”
    De fundamentale begreber om pligt, ære og troskab, som er en bærende søjle for personalet i Den Kongelige Livgarde, føres helhjertet videre i Garderforeningen i København. Foreningen er i dag den mest aktive soldaterforening i hovedstaden, den største i Danmark med over 1.100 medlemmer og med et meget aktivt skyttelaug.

Foreningens formål er, at vække og vedligeholde kærlighed til konge, fædreland og til landets værn samt at sammenknytte og styrke det gamle kammeratlige bånd blandt medlemmerne. Dette søges tilvejebragt ved sammenkomster, fester, foredrag o.l. Det sker ved arrangementer 8-9 gange om året. Faste arrangementer er generalforsamling i marts, hæderstegnstildeling i april samt julefrokost og bankospil i november/december.

• Kommende aktiviteter
    Rundvisning på Hofteatret

Vi har fået arrangeret en rundvisning på Hofteatret (Christiansborg Ridebane 18, 1218 København K) lørdag den 13. april 2019.

Klokken 12.00 – 13.00: Rundvisning på Hofteatret, hvor vi vil opleve historiske originalkostumer og samtidig få en historie om dette af vores guide.

Klokken 13.30: (Gåafstand) Frokost på Cafe Katz, Frederiksholms Kanal 1, 1020 København K.

Frokosttallerken består af fiskefilet med hjemmerørt remulade, hønsesalat samt tunmousse og ost. Samt en fadøl eller vand.

Ledsagere er velkomne.

Prisen er 200, kr. pro. persona, og tilmelding er nødvendig via hjemmesiden, www.garderforeningen.dk eller på tilmeldingstelefonen 40810040 i perioden 3. april til 10. april 2019 mellem kl. 18.00 og 20.00.

Nordisk Gardertræf

Som tidligere annonceret afholdes der Nordisk Gardertræf i dagene 11. og 12. maj 2019. Det foreløbige program ser således ud:

Lørdag den 11. maj 2019

• 30 – 10.30 Livgardens Kaserne: CH/LG OB Mads Rahbek fortæller om ”Den Kongelige Livgarde her og nu”.
    • 30 – 11.20 Besøg på Rosenborg Slot.
    • 30 – 11.45 Gæsterne ser vagtparaden afgå fra Livgardens Kasserne.
    • 15 – 14.00 Kanalrundfart med frokost ombord.
    • 00 – 18.15 Rundvisning på Frederiksberg Slot.
    • 18 30 – Festmiddag på Frederiksberg Slot.

Søndag den 12. maj 2019

• 55 Vi mødes på Amalienborg Slotsplads ved rytterstatuen. Efter Den Kongelige Livgardes vagtafløsning går vi en kort tur til Kastellet og deltager på en Guidet tur i området som varer 1,5 time.
    • 14.00 Gardertræffet afsluttes på Kastellet.

Prisen for deltagelse er 600,- kr. pr. persona for det samlede gardertræf. Gardertræffet er for medlemmer og en ledsager. Der tages forbehold for ændringer og antal deltagere, idet der er begrænset kapacitet på nogle af lokaliteterne. Så tilmelding via hjemmesiden www.garderforeningen.dk senest den 31. marts 2019 efter først til mølle. Prisen tilpasses i det omfang et delarrangement er overtegnet.

SKYTTELAUGET

Kortdistance

Skydeprogrammet for marts byder på træning og naturligvis på landsskydning i hele måneden. Banerne er klar onsdag 27 marts, 3. april og 10. april. Skyttelaugets mesterskaber på 15 m afholdes onsdag 17. april. Alle skydeaftener åbnes dørene kl. 18.30 til banerne i DGI Byen.

Langdistance

På langdistancen skyder vi henholdsvis søndag d. 14. april og søndag d. 28. april. Søndag den 14. april afholdes mesterskab på 50 m, og søndag d. 28. april er der igen 200 m på programmet. Vi mødes i SKAK-huset på parkeringspladsen kl. 08.00 til morgenkaffe.

Skyttelauget råder over geværer og nødvendigt udstyr, der kan lånes på banerne, ligesom der vil være mulighed for at få råd og vejledning fra gamle og erfarne skytter. Yderligere oplysninger om Skyttelauget og dets aktiviteter kan fås ved henvendelse til formanden på telefon 4444 2473 eller stoltenborg@mail.dk.

GARDERMUMIERNE

Frokost- og sangmødet i maj bliver den 7. maj kl. 1130 i Kastellet.

Tilmelding senest den Tirsdag den 30. april til

Formanden Erik Schlüter mail: erik.schluter@live.dk eller kassereren Freddy Wilson mail: freddywilson@outlook.dk eller Mumiefonen : 6062 3141.

Vend tilbage til oversigt