Garderforeningen for Horsens & Omegn

joergenbojsen@turbopost.dk

www.dg-hs.dk

• Om vores forening

Den 5. oktober 1889 stiftedes Den jyske Garderforening for Horsens og Omegn ved et møde i Karolinelund. Det i sig selv var en begivenhed. Men 1889 var i det hele taget et begivenhedsrigt år. I Frankrig fejredes 100-året for den franske revolution.

Hr. ingeniør Eiffels gigantiske jerntårn på Marsmarken vakte opmærksomhed ved den store verdensudstilling i byernes by. Skeptikerne hævdede, at tårnet ville styrte sammen, når man nåede op i 200 meters højde med konstruktionen. Men som bekendt blev det bygget op i fuld højde – 300 meter – og blev dermed datidens højeste bygningsværk.

I London huserede Whitechapel-morderen – bedre kendt som Jack the Ripper – og den 24. september 1889 kunne Horsens Folkeblad meddele, at London-politiet nu mente at have sikre spor af den grusomme morder.

En varm sommerdag samme år 1889, knaldede to skud i en skovlysning på Tåsinge. Løjtnant, grev Sixten Sparre havde gjort en ende på sit og cirkusprinsessen Elvira Madigans liv og dermed sat punktum for en håbløs kærlighedsaffære.

• Kommende aktiviteter
    ØL-SMAGNING

Øl-smagning bliver fredag d. 28. september

15 METER SKYDNING

Sæsonstart på 15 meter skydning bliver tirsdag d. 2. oktober.

ANDESPIL

Andespil bliver fredag d. 16. november