Blå fest i Horsens

Vi havde lørdag den 10. november den store glæde at 1. kompagni 3/LG havde valgt Horsens som værtsby for at holde deres Blå Fest. Garderforeningen var som vanligt behjælpelig praktiske gøremål, således de nye gardere ved en flot march gennem byen, kunne vise de mange på gaden, at her kom et hold, klar til at varetage vagten ved de Kongelige slotte og Palæer. Vi deltog i turen gennem byen med vor Fane og en god flok gamle gardere. Ved rådhuset blev vi, i borgmester Peter Sørensens fravær, modtaget af byrådsmedlem Ellen T. Schmidt, der inviterede alle indenfor, også de mange ledsagere og pårørende. Der var fuldt hus i kantineområdet tæt ved 600, hvor alle blev hvis de ønskede det beværtet med en forfriskning. Ellen T. Smidt gav i sin velkomst til gæsterne udtryk for stor stolthed og glæde over de mange besøg af Den Kongelige Livgarde i Horsens gennem mange år og håbede på, det må fortsætte sådan fremover. Vor formand Jørgen Bojsen lykønskede de nye Gardere og understregede i sin tale vigtigheden om at støtte op om vor Garderforening, således vi er mange medlemmer og også fremadrettet kan give Den Kongelige Livgarde vor støtte. I Garderforeningen for Horsens og Omegn er vi Horsens Kommune meget taknemmelige for den store velvilje vi altid bliver vist, hver gang Livgarden gæster byen. Afslutningsvis takkede Kaptajn Dan Elver varmt for modtagelsen og overrakte en flot gave til Ellen T. Schmidt og Garderforeningen, hvorefter Garderne i selskab med ledsagere og pårørende indtog byens caféer for at nyde en velfortjent frokost.

Garderforeningen for Horsens & Omegn

Forening nr. 3 – stiftet 5. oktober 1889

• Kontaktinformationer

Jørgen Bojsen Jensen
    Kildevangen 16
    8783 Hornsyld
    joergenbojsen@turbopost.dk

www.dg-hs.dk

• Om vores forening

Den 5. oktober 1889 stiftedes Den jyske Garderforening for Horsens og Omegn ved et møde i Karolinelund. Det i sig selv var en begivenhed. Men 1889 var i det hele taget et begivenhedsrigt år. I Frankrig fejredes 100-året for den franske revolution.

Hr. ingeniør Eiffels gigantiske jerntårn på Marsmarken vakte opmærksomhed ved den store verdensudstilling i byernes by. Skeptikerne hævdede, at tårnet ville styrte sammen, når man nåede op i 200 meters højde med konstruktionen. Men som bekendt blev det bygget op i fuld højde – 300 meter – og blev dermed datidens højeste bygningsværk.

I London huserede Whitechapel-morderen – bedre kendt som Jack the Ripper – og den 24. september 1889 kunne Horsens Folkeblad meddele, at London-politiet nu mente at have sikre spor af den grusomme morder.

En varm sommerdag samme år 1889, knaldede to skud i en skovlysning på Tåsinge. Løjtnant, grev Sixten Sparre havde gjort en ende på sit og cirkusprinsessen Elvira Madigans liv og dermed sat punktum for en håbløs kærlighedsaffære.

• Kommende aktiviteter
    Landsskydning på 15 meter

Som noget nyt vil der i år være mulighed for at deltage i De Danske Garderforeningers Landsskydning på 15 meter hver tirsdag i januar og februar. Det foregår på skydebanen i Glud ved Hallen kl. 19-21 og alle gamle gardere – uanset medlemskab eller ej – kan deltage. Kig forbi – der er altid kaffe klar og en god snak med andre gl. gardere.

Generalforsamling

Generalforsamling 2019 bliver torsdag d. 28. marts. Nærmere oplysninger kommer. Sæt allerede nu kryds i kalenderen.

Vend tilbage til oversigt