Garderforeningen for Horsens & Omegn

Forening nr. 3 – stiftet 5. oktober 1889

Om foreningen

Den 5. oktober 1889 stiftedes Den jyske Garderforening for Horsens og Omegn ved et møde i Karolinelund. Det i sig selv var en begivenhed. Men 1889 var i det hele taget et begivenhedsrigt år. I Frankrig fejredes 100-året for den franske revolution.
Hr. ingeniør Eiffels gigantiske jerntårn på Marsmarken vakte opmærksomhed ved den store verdensudstilling i byernes by. Skeptikerne hævdede, at tårnet ville styrte sammen, når man nåede op i 200 meters højde med konstruktionen. Men som bekendt blev det bygget op i fuld højde – 300 meter – og blev dermed datidens højeste bygningsværk.
I London huserede Whitechapel-morderen – bedre kendt som Jack the Ripper – og den 24. september 1889 kunne Horsens Folkeblad meddele, at London-politiet nu mente at have sikre spor af den grusomme morder.
En varm sommerdag samme år 1889, knaldede to skud i en skovlysning på Tåsinge. Løjtnant, grev Sixten Sparre havde gjort en ende på sit og cirkusprinsessen Elvira Madigans liv og dermed sat punktum for en håbløs kærlighedsaffære.

Kommende aktiviteter

Vi har inviteret Livgardens Historiske Samlings Venner til at komme torsdag d. 23. januar 2020 for at holde et foredrag om Prins Aage.
Prins Aage var en legendarisk officer i Livgarden og siden i Fremmedlegionen, hvor prinsen gjorde tjeneste som officer i 17 år.
Prinsen var meget vellidt blandt officers kolleger samt gardere i Livgarden såvel som i Fremmedlegionen og var pædagogisk forud for sin tid. Vi hører om, hvorfor han drog til udlandet – forholdet til  Christian X – oplevelserne i Fremmedlegionen- familielivet og meget mere.
LGHSV har fra udlandet hjembragt artefakter – maleri samt garderstatuette og disse artefakter vil kunne beskues under foredraget.
Der er spisning – læs nærmere i udsendte invitation. Tilmelding nødvendig.

Kontaktinformationer

Jørgen Bojsen Jensen