Horsens og Omegn (GF 3)

joergenbojsen@turbopost.dk

Hjemmeside: www.dg-hs.dk

Kort om os

Den 5. oktober 1889 stiftedes Den jyske Garderforening for Horsens og Omegn ved et møde i Karolinelund. Det i sig selv var en begivenhed. Men 1889 var i det hele taget et begivenhedsrigt år. I Frankrig fejredes 100-året for den franske revolution. Hr. ingeniør Eiffels gigantiske jerntårn på Marsmarken vakte opmærksomhed ved den store verdensudstilling i byernes by. Skeptikerne hævdede, at tårnet ville styrte sammen, når man nåede op i 200 meters højde med konstruktionen. Men som bekendt blev det bygget op i fuld højde – 300 meter – og blev dermed datidens højeste bygningsværk. I London huserede Whitechapel-morderen – bedre kendt som Jack the Ripper – og den 24. september 1889 kunne Horsens Folkeblad meddele, at London-politiet nu mente at have sikre spor af den grusomme morder. En varm sommerdag samme år 1889, knaldede to skud i en skovlysning på Tåsinge. Løjtnant, grev Sixten Sparre havde gjort en ende på sit og cirkusprinsessen Elvira Madigans liv og dermed sat punktum for en håbløs kærlighedsaffære.

Aktivitetskalender

Ølsmagning

Fredag d. 29. september er der ølsmagning. Sæt allerede nu kryds i kalenderen – mere information følger.

Se mere her