Stjerne Radio overgiver sig aldrig

Lørdag d. 29. august inviterer Foreningen Projekt Stjerne Radio til folkefest, når besættelsestidens Stjerne Radio, Istedgade 31 genopstår – nu som besættelseshistorisk udstillingslokale. Det lokale museumsvindue skal formidle modstandsbevægelsens historie i skiftende udstillinger.

Kom til indvielsen og åbningsudstillingen ’Augustoprøret’, når området omkring Stjerne Radio, Istedgade 31 afspærres lørdag d. 29. august, kl. 14-18.

Hør indvielsestaler, den kgl. livgarde, historiske beretninger, swingmusik med originale 78’ere og smag på historien med Richs erstatningskaffe og rationeringsmad fra Vesterbro Folkekøkken. Udstilling af historiske køretøjer fra besættelsestiden fuldender folkefesten.

I det lille baglokale til Stjerne Radio mødtes en lille gruppe aktivistisk indstillet personer, tog en række initiativer, der siden skulle blive til sabotageorganisationen Holger Danske – den talmæssigt største af sin slags i Danmark. Det startede her med spæde provokationer over for den tyske besættelsesmagt. Når værnemagten marcherede gennem Istedgade, spillede Stjerne Radio ’It´s A Long Way To Tipperary’. Her blev fremstillet det illegale blad `De Frie Danske´ og det var her samarbejdet imellem sabotørerne i BOPA og Holger Danske opstod.

Projekt Stjerne Radio ønsker med genskabelsen af forretningen at ære både de faldne i frihedskampen, de sidste veteraner og for fremtiden at styrke den historiske bevidsthed hos yngre generationer. Medbring derfor den største respekt på dagen og alle I har kær.